PROGRAMA COMUNITARI

Una altra línia que defineix el nostre espai és la motivació i el compromís de potenciar la creació escènica amb perspectiva comunitària. En aquesta direcció desenvolupem i recolzem projectes que potencien el teatre com a eina de cohesió social i que treballen al voltant de valors compartits com la interculturalitat, la integració i la creativitat. Projectes que requereixen un model de gestió basat en la comunitat i que generen un procés col·lectiu d’intercanvi de coneixements i de recursos. Projectes que fomenten els sentiments de comunitat, de xarxa i de riquesa, en el sentit més ampli de la paraula.

PROJECTE PI(E)CE

Ja fa deu anys, des de la temporada 2011-2012, que el Tantarantana desenvolupa un projecte de teatre comunitari intergeneracional i intercultural: el Projecte PI(E)CE.

El projecte PI(E)CE acosta els escenaris a persones d’edats, procedències i experiències ben diverses: estudiants nouvinguts de l’IES Milà i Fontanals del barri del Raval i l’IES Consell de Cent del Poble Sec, juntament amb avis i àvies de tots dos barris. Aquest projecte comunitari culmina cada any amb un espectacle a final de temporada després de vuit mesos d’intens treball de creació comunitària realitzat en hores lectives.

Els dirigeix la coreògrafa Constanza Brncic que ha treballat des de l’inici del projecte conjuntament amb el dramaturg Albert Tola. Ells construeixen una proposta escènica a partir d’un treball de moviment i d’exercicis d’escriptura conduïda amb diverses llengües i expressions culturals en escena, sovint de caràcter oníric –tot i que no sempre- o basats en un discórrer de la memòria. Es comparteix, a través de la creació escènica, el diàleg (a vegades difícil i conflictiu, d’altres, generós i constructiu) entre persones de diverses edats  i procedències: des de persones migrades als anys cinquanta o seixanta durant la dictadura franquista, fins als alumnes de les aules d’acollida acabats d’arribar de Filipines, Pakistan, Marroc, República Dominicana i molts altres indrets del món.

COMPANYIA
PI(E)CE

PI(E)CE es va originar com a projecte educatiu dins les aules, però al llarg d’aquests 10 anys de recorregut ha crescut donant lloc a la companyia PI(E)CE, integrada per aquells participants en les diferents edicions del PI(E)CE educatiu que s’han sentit identificats amb el projecte i volen seguir aprofundint en el procés de creació artística. La companyia PI(E)CE està formada per persones de procedències ben diverses i edats compreses entre els 15 i els 80 anys. Actualment la companyia PI(E)CE treballa en la confecció d’una peça audiovisual que s’estrenarà en el marc del RAPPORT ‘Refugee Arts with Participants and Practitioners Open to integRaTion’ 2019-2021 dins el programa CREATIVE EUROPE de la Comunitat Europea.

La primera passa del projecte PI(E)CE cap a la creació d’un grup artístic més estable arriba el 2016 dins el marc del Festival Grec, amb l’estrena de LI DIUEN MAR (Segon moviment) que es va poder veure es va veure de l’1 al 3 de juliol al Teatre del CCCB dins el marc del Festival Grec de Barcelona, i va consistir en la versió de gran format de l’espectacle, amb la incorporació dels joves participants al taller Habitació 1418 (CCCB-MACBA) i dels membres del cor Clavé XXI.

L’any 2018 la companyia P(IE)CE es consolida amb l’estrena d’OI NÉOI (ELS NOUS) en el marc del Festival Grec, una peça que investiga i qüestiona el concepte d’identitat cultural. L’estrena d’OI NÉOI suposa una passa endavant en el reconeixement del projecte dins el panorama del teatre comunitari a Catalunya, amb l’estrena dins la 3a edició del RBLS Festival de Teatre Jove, i també a nivell estatal amb la participació a les XII Jornadas de Inclusión Social y Educación en las Artes Escénicas del centro de Cultura Contemporánea Condeduque de Madrid.

RESSÒ INTERNACIONAL: PROJECTE EUROPEU RAPPORT
L’any 2019, PI(E)CE va ser seleccionat per formar part del projecte europeu RAPPORT, desenvolupat per les institucionals culturals ACTA i Historieberättarna.

RAPPORT és un projecte internacional basat en el treball de cooperació al llarg de 31 mesos amb l’objectiu d’acompanyar, a través de les arts escèniques, la integració entre persones refugiades i comunitats d’acollida. Aquest projecte està integrat per 4 entitats culturals europees: ACTA (Regne Unit), Historieberättarna (Suècia), Teatr Grodzki (Polònia) i Tantarantana amb el projecte PI(E)CE. RAPPORT ha estat desenvolupat arran de l’experiència amb dos projectes previs, finançats a través del Refugee Integration Call (EACA 2016) i REACT (Refugee Integration And Engagement Through Community Theatre) i Storytelling Without Borders.

RAPPORT s’enfoca en la convivència artística i social entre individus de les comunitats migrants amb el propòsit de: crear xarxes més fortes, millorar el perfil de la col·laboració artística constituïda per persones refugiades i per la seva comunitat d’acollida, mitjançant projectes de col·laboració més grans i visibles, i alhora compartir i enriquir la pràctica artística, diversificar tasques i generar un llegat sostenible per acompanyar la continuïtat i el desenvolupament de la integració a través de les arts.

RAPPORT vol explorar nous camins i formes més enllà de les fronteres, tot imaginant espais i plataformes interculturals, mitjançant col·laboracions innovadores per tal d’establir connexions artístiques entre diferents sectors de les comunitat de cada país, així com descobrir i celebrar la humanitat que tots compartim.

Dins el projecte RAPPORT, la companyia PI(E)CE ha estrenat la peça AQUEST LLOC 2020/ THIS PLACE 2020/ ESTE LUGAR 2020, una peça audiovisual creada durant el confinament de primavera i estiu de 2020: “un viatge colpidor cap a l’íntim redescobriment dels nostres cossos i del nostre espai vital en la incertesa fantasmal del pas dels mesos”. La mostra de la peça de videoart es va estrenar l’octubre de 2020 a la sala Baixos22 acompanyada d’un col·loqui posterior amb els creadors.

Durant el 2021 la companyia té prevista l’estrena una nova peça audiovisual rodada aquest cop en espais exteriors, que configurarà un díptic amb la peça anterior rodada dins les cases de cada participant. També durant aquesta temporada es desenvoluparà un espectacle conjunt amb la resta de teatres europeus involucrats en el projecte.

Amb el suport de:

PARLEM AMB
ALBERT TOLA I
CONSTANZA BRNCIC

SOBRE LES PECULIARITATS DEL PROJECTE
El projecte PI(E)CE té com a particularitat ser un projecte d’investigació escènica amb caràcter social únic en la ciutat en diversos aspectes. En primer lloc, es tracta de grups intergeneracionals i internacionals on es trenquen bombolles tant en l’àmbit de l’edat com de la procedència i la classe social. En segon lloc, investiguem sobre la relació entre el moviment, la paraula i la música tant pel que fa a resultats artístics com de metodologia de creació, amb un nivell d’experimentació artística molt elevat. En tercer lloc, es tracta d’un projecte de més de 10 anys de recorregut, amb participants que ens acompanyen des de fa més de 7 anys. Això permet per part dels participants un aprofundiment inusual en la comprensió de la nostra mirada artística, així com en l’àmbit tècnic d’execució. En quart lloc, el projecte té la particularitat de qüestionar els efectismes teatrals i de fer l’esforç de no travessar la fina línia de la pornografia emocional, a la qual alguns projectes comunitaris s’arrisquen. PI(E)CE du a terme un procés d’escolta sense cap precepte temàtic, i el desenvolupa al llarg de processos molt dilatats en el temps, sense les presses que empenten cap a un resultat de vegades forçat. L’intent de no abaixar la guàrdia amb relació a totes aquestes qüestions configura la voluntat d’un punt de vista ètic sobre aquesta mena de processos. En cinquè lloc, PI(E)CE és capdavanter en sostenir una complicitat al llarg d’una dècada amb un espai, el Teatre Tantarantana. Finalment, podríem parlar del ressò de PI(E)CE. D’una banda, a escala acadèmica, s’està fent una tesi doctoral a partir del projecte, les nostres peces i manera de fer han sigut estudiades per part de diversos teòrics, i nosaltres mateixes hem presentat el nostre treball en conferències i col•loquis. D’altra banda, PI(E)CE ha adquirit un ressò internacional en participar al Projecte Europeu RAPPORT, on intercanvia metodologies i elabora una creació conjunta amb Suècia, Anglaterra i Polònia.

SOBRE LES FITES DE LA TEMPORADA 20-21
PI(E)CE s’està adaptant a les noves circumstàncies de la pandèmia. La nostra fita més propera és la realització d’una pel•lícula rodada en espais exteriors, tot seguint les normes dels protocols. Aquest vídeo es veurà influït pels intercanvis metodològics i les intervencions dels altres membres internacionals del projecte RAPPORT sobre el nostre grup, i configurarà un díptic amb la peça creada per zoom durant el confinament en l’exterior de les nostres cases: Aquest lloc 2020.

SOBRE EL FUTUR DEL PROJECTE
El projecte té dos vessants… Cada any entrem amb el nostre grup de persones grans als instituts per treballar amb els joves de l’Aula d’Acollida i Reforç Lingüístic. Com a resultat d’aquest procés estrenem una peça a l’any al Teatre Tantarantana. Alhora, amb els integrants d’aquests grups que han mostrat més interès o més sensibilitat escènica, hem anat creant una “Companyia PI(E)CE” -en la qual també conflueixen altres grups de treball amb joves del Teatre Tantarantana com ara provinents d’Assaltem l’Escenari-, i amb la qual realitzem espectacles amb un grau més d’ambició artística i en format més gran, en col•laboració amb entitats com el, entre d’altres. El nostre somni consisteix a continuar la feina a aquests dos nivells, tot solidificant i afinant tant els grups com les propostes, i alhora anar envers una major capacitat de gira dins de la resta de l’estat i també internacional, doncs creiem que l’intercanvi de punts de vista internacional és quelcom que permet evitar l’estancament creatiu i formal. Els nostres esforços es dirigeixen a fer possible tant pels participants com per l’equip de direcció, música, producció i dramatúrgia uns escenaris que ens ofereixin la possibilitat de continuar qüestionant els nostres judicis, els pressupostos de tota menta i que ens permetin seguir enriquint-nos, en viu i en línia, de la mirada de l’altre.

PARLEM AMB
ALGUNES PARTICIPANTS

Compartir con los jóvenes, el baile, la alegría, la reflexión, desde el respeto mútuo, las miradas cómplices, la escucha. Perder el sentido del ridículo a los 70 años es un poco tarde pero es muy gratificante.

Carmen Villalba

El taller me enseñó mucho a aprender de los demás a escuchar, ver, comprender y sentir.

Mory Traoré

Lo que hemos hecho ha sido maravilloso ni siquiera lo puedo expresar con palabras.

 

Asraf Belkaid

Estoy realmente agradecida de poder formar parte del grupo y compartir su intimidad, su belleza, su transversalidad.

Marta Fernández Tusón

HISTÒRIC
DELS ESPECTACLES

62

SUBSCRIU-TE A LA NEWSLETTER

You have Successfully Subscribed!