PROGRAMA DE
SUPORT A LA CREACIÓ

Actualment el Tantarantana compta amb 3 projectes de suport a la creació:

  • Residència de Direcció (des de 2022)
  • Companyies en Residència: El Cicló (des de 2014)
  • Residències Artístiques de Temporada (des de 2020)

PROJECTE DE
RESIDÈNCIA DE DIRECCIÓ

Presentem el nou projecte de RESIDÈNCIA DE DIRECCIÓ amb la seva primera convocatòria oberta. Un projecte d’especialització en direcció escènica que permetrà la direcció de dues produccions durant dues temporades consecutives. Miquel Mas Fiol ha estat el director escollit per la primera edició del nou projecte d’especialització en direcció escènica. 
L’objectiu d’aquest nou projecte com a fàbrica de creació és impulsar el posicionament de la direcció d’escena dins del sector de les arts escèniques. En els darrers anys dins del procés del recorregut idoni del perfil de la directora o director d’escena aquesta figura ha quedat parcialment desplaçada dins de la nova creació, ocasionalment diluïda per processos de creació en col·lectivitat i sovint motivada per la necessitat d’assumir i cobrir altres rols de l’equip artístic a conseqüència de la precarització del sector.

Obrint aquesta nova via de creació, el Tantarantana vol atorga la visibilitat, l’espai exclusiu i reforçar el perfil d’aquesta professió, creant un espai de formació, la immersió en una producció i una especialització professional. També, el projecte permetrà formar part d’intercanvis i trobades amb diferents professionals i entitats, per establir una xarxa que doni suport al treball de col·laboració en favor de la creativitat i la professionalització d’aquesta figura tan bàsica per dur a terme un projecte escènic.

Aquesta primera edició neix amb la intenció de complementar la resta de projectes actuals vinculats al suport de la creació, atorgant l’espai i el recolzament a un perfil creatiu específic i no abastat en les altres línies de projectes existents. Iniciant un projecte que vol ser referent i un programa de desenvolupament no existent actualment a la ciutat de Barcelona que se centra en el procés creatiu de les directores i directors, focalitzat a la necessitat de reforçar aquest perfil artístic. Així mateix, l’objecte de la residència té la finalitat que la directora o director resident pugui dur a terme el seu projecte, per aquest motiu Tantarantana facilitarà la finalització d’aquests processos amb la producció i l’exhibició pertinent dels treballs fets en cadascuna de les temporades.

PROJECTE DE COMPANYIES
EN RESIDÈNCIA EL CICLÓ

#ELCICLÓ neix al 2013-2014 amb la voluntat de donar suport als col·lectius teatrals que treballen de forma independent i autogestionada i de crear un espai de diàleg entre el Teatre, les companyies i el públic.

En aquest projecte oferim a les companyies seleccionades, segons trajectòria i esperit creatiu, dos anys de residència en els que presentaran un espectacle per any. Programem els espectacles resultants de la residència artística sense imposar cap limitació temàtica o formal, perquè confiem en el criteri artístic de la companyia i en la seva evolució durant els dos anys de residència. Proporcionem suport econòmic a la producció, acompanyament creatiu i, si la companyia ho sol·licita, assessorament professional de dramatúrgia i direcció.

El projecte El Cicló vol oferir a les companyies projecció més enllà de les nostres fronteres, assumint la distribució dels seus espectacles a nivell nacional i desenvolupant programes d’internacionalització. Amb aquest objectiu es va engegar el projecte trianual El Cicló Internacional 2017-2020 que va suposar dues estades d’intercanvi dramatúrgic a la sala La Maldita Vanidad de Bogotà i va culminar amb l’estrena de LA NOCHE SIN TIEMPO (+info aquí) a l’esmentada sala colombiana i dins el festival Grec 2020 de Barcelona.

Aquesta 10a temporada del projecte i 30a temporada de la vida del Tantarantana comptarem amb 2 companyies residents: Produït per H.I.I.I.T, que presenta el seu tercer i últim espectacle, i La Canina, que encara dues temporades de residència. Durant aquests anys han passat 19 companyies: La Calòrica, Projecte Nisu, Jorge-Yamam Serrano/Teatro De Cerca, Arsènic Art Studio, Infants Terribles, Companyia Ignífuga, Dara, Cia Casa Real, Col·lectiu La Santa, El Eje, Cia El Martell, Obskené, La Pulpe Teatro i Paradiso 99.

El projecte El Cicló ha estat guardonat amb el Premi de la Crítica en categoria Sala.

PRODUÏT PER H.I.I.I.T

Naixen com a companyia amb la intenció de produir obres que provoquin un cop, un gir, un desequilibri intel·lectual i fisiològic. Obres que persegueixin la bellesa i que reflecteixin la seva preocupació envers la col·lectivitat. Amb la intenció de mostrar la ferida, de potenciar el secret i de provocar la inquietud per la vida i per la recerca del sentit de l’existència. Sempre concentrats en la creació de la totalitat de l’espectacle i del seu univers, des de la textualitat fins la composició de la música i l’espai sonor, intentant sempre que sigui una composició original construïda expressament per l’obra i que ampliï el sentit de la dramatúrgia convertint-la en imprescindible.
Espectacle presentat: LA MEVA VIOLÈNCIAPERSONES POTENCIALMENT PERILLOSES
Proper espectacle de creació: FANTÀSTIC FUNERAL FESTIU

@produitperhit
Companyia resident des de 2019 fins a 2022

LA CANINA

A La Canina descrivim el teatre que fem com un joc per sobreviure a les petites catàstrofes quotidianes. Volem reflexionar sobre alguns
dels aspectes que ens preocupen de la vida o societat contemporànies des del teatre, sense dogmatismes ni moralines, fixant-nos en el
concret, en allò quotidià, per arribar a l’arrel d’allò que ens intriga.
Proper espectacle de creació: LA MITJA TARONJA

@cialacanina
Companyia resident des de 2022 fins a 2024

Fotografies de (per ordre):
Tantarantana, Aitor Rodero i Núria Gàmiz.

HISTÒRIC DE COMPANYIES

TEMPORADA 2014-15
PROJECTE NISU: Teenage Dream
JORGE-YAMAM SERRANO/TEATRO DE CERCA: Camargate
LA CALÒRICA: Sobre el fenomen de les feines de merda
ARSENIC ART STUDIO: Souvenir
INFANTS TERRIBLES: La fàbrica de les històries (familiar)

TEMPORADA 2015-16
COMPANYIA IGNÍFUGA: Kohlhaas
DARA: Mars Joan
CIA CASA REAL: 17 simpàtiques maneres d’acabar amb el capitalisme
LA CALÒRICA: El profeta
COL·LECTIU LA SANTA: Quan acabi la nit

TEMPORADA 2016-17
COMPANYIA IGNÍFUGA: El jugador
DARA: Claqué o no
CIA CASA REAL: Ven a Fraguel Rock
LA CALÒRICA: Fairfly
COL·LECTIU LA SANTA: Una casa a l’Est

TEMPORADA 2017-18
OBSKENÉ:  Alpenstock
CIA EL MARTELL: El mar no hi cap dins una capsa de sabates
COL·LECTIU LA SANTA: L’hora blava
CIA CASA REAL: Dante 56, pell i ciment
EL EJE: Masticar hielo

 

 

TEMPORADA 2018-19
EL EJE: Röbota (servitud)
CIA EL MARTELL: Atlàntida 92 (un espectacle que fa aigües)
LA PULPE TEATRO: Negrata de merda

TEMPORADA 2019-20
PRODUÏT PER H.I.I.I.T: Persones potencialment perilloses
PARADISO 99: Canción dulce y amarga del hombre sin abuelo y la hija que quería encontrar a su madre en “el cámbiame”
La resta de produccions previstes es van suspendre per la crisi socio-sanitària de la Covid-19.

TEMPORADA 2020-21
EL EJE: La segona Eva
PRODUÏT PER H.I.I.I.T: La meva violència
OBSKENÉ: Els ocells ho fan, i les balenes i les puces també
PARADISO 99: Destination moon

TEMPORADA 2021-22
LA PULPE TEATRO: El último adiós
PARADISO 99: Ratas

TEMPORADA 2022-23
PRODUÏT PER H.I.I.I.T: Fantàstic funeral festiu
LA CANINA: La mitja taronja

PROJECTE DE RESIDÈNCIES
ARTÍSTIQUES DE TEMPORADA

Les RESIDÈNCIES ARTÍSTIQUES DE TEMPORADA és un projecte que va néixer la temporada 20-21 i està pensat per a donar l’empenta final a projectes en fase de desenvolupament.

Aquesta residència consisteix en la cessió d’un espai de reunió i treball de taula durant una setmana, un espai escènic amb tota la dotació tècnica durant les 3 setmanes consecutives, un acompanyament artístic i tècnic per altres professionals de les arts escèniques, un assessorament de producció i comunicació i una dotació econòmica com a suport a la producció. L’espectacle generat en la residència anual pot formar part de la propera temporada del Tantarantana.

HISTÒRIC DE COMPANYIES

TEMPORADA 2020-21
COM UN LLUM TEATRE: Safareig, anàlisi semàntica de l’amor
LAIOGURT: Goyo
DRAMATURGXS DE SANTS: Animal print
CIA LES FUGITIVES: Te deix, amor, la mar com a penyora

TEMPORADA 2021-22
COLECTIVO QUE NO SALGA DE AQUÍ: Hermafrodites a cavall o la rebel·lió del desig (amb el suport de Fira Tàrrega)
CIA JÚLIA IRANGO: Ningú morirà després de mi (amb el suport de Graners de Creació)
CIA TÈNTOL: Eye 2030 (amb el suport de La Mostra d’Igualada)
CIA CÀLAM: Girls like that (noies d’aquestes) (fruit de la convocatòria dels Teatres de Proximitat)

PARLEM
AMB ALGUNES
COMPANYIES QUE HAN
ESTAT EN RESIDÈNCIA

Què ha suposat la residència de temporada per a vosaltres?

Vam començar residint a Àtic, una sala que ens va acollir súper bé, i ens ho vam prendre com un espai de regal per investigar a fons tots els temes de dramatúrgia, d’acting… Al final de la residència hem pogut comptar amb l’espai de l’escenari de la sala Baixos22 i això ens ha permès enfrontar-nos directament amb l’espectacle amb tota la moguda tècnica i hem fet una “avançada gegantina” de cara a estrenar a Fira Tàrrega.

 

 

  Col·lectiu que no salga de aquí

Companyia resident | Residències artístiques de temporada 2021-2022

Què ha suposat la residència de temporada pel desenvolupament de SAFAREIG, ANÀLISI SEMÀNTICA DE L’AMOR? En quin punt estava el projecte quan vàreu entrar i en quin punt es troba ara?

Durant el confinament vam començar a fer assajos online, fent treball de taula i de text. A l’entrar a l’espai de l’Àtic hem pogut aixecar l’espectacle, posar en pràctica i provar les idees que, sobre paper, havíem parlat durant tant temps. Estem molt contentes de la dimensió que ha adquirit l’espectacle, ja que en poc temps, gràcies a tenir un espai per poder desenvolupar el nostre procés creatiu, ha crescut de manera sorprenent. Tenim moltes ganes de seguir treballant i esbrinar fins on podem arribar.

 

 

  Com Un Llum Teatre

Companyia resident | Residències artístiques de temporada 2020-2021

Què us va aportar fer la residència artística al Tantarantana?

“Te deix, amor, la mar com a penyora, no seria l’espectacle que és, sense la residència que ens va atorgar el Teatre Tantarantana. Poder assajar durant quatre setmanes a un teatre, ens va permetre arriscar-nos a provar i a jugar, fins a descobrir coses que mai haurien aparegut al local d’assaig. I sobretot va fer possible crear pausadament el disseny de llums, que va acabar sent un element essencial de l’obra. Per altra banda, tot l’equip de professionals del Tantarantana ens va acollir fent-nos sentir com a casa des del primer dia, ajudant-nos i assessorant-nos en tot el que necessitàvem.” Cia Les Fugitives

Companyia resident | Residències artístiques de temporada 2021-2022

És el vostre tercer any de residència. Heu notat alguna evolució o aprenentatge a l’hora d’enfrontar-vos a un projecte artístic?

Des que vam començar a fer teatre “professional” fins ara, i sobretot des que vam començar a fer teatre dins el paraigües d’El Cicló fins ara hem après i millorat moltíssim. És en aquest tercer any en que hem afiançat i en que confiem plenament en l’estructura de la Companyia, en que sabem quasi al 100% qui s’ha d’encarregar de cada cosa, com i quan. És en aquest any en que ens sentim preparades per afrontar projectes de diversos tipus, mides i formes, cosa que abans o no ens hi sentíem capaces o directament renunciavem per por a no saber-ho gestionar.

També és en aquest any en que ens sentim realment capaces d’ensenyar coses a d’altres que venen darrere nostre i aquest fet ens fa adonar de tot el que hem après aquestes tres temporades al Tantarantana.

El Eje

Companyia resident | El Cicló 2018-2021

SUBSCRIU-TE AL BUTLLETÍ

Enhorabona! Ja formes part del Tantarantana. A partir d'ara rebràs els nostres butlletins.